A Láthatatlan Kéz

Peak OPEC - Az olajkartell hanyatlása

2016. december 02. 18:00 - zékovács

Az OPEC szerdán keserves kínok között kialkudott megállapodása eddig 12%-kal növelte az kőolaj hordónkénti árát. Azonban tartósan magas olajárakra nem kell számítanunk.

opec111.jpg

Az olajháborút a szaúdiak kezdték azért, hogy Szíria miatt Oroszországot és Iránt, a palaolaj miatt pedig az amerikaiakat szivassák. Végül ők pislantottak először, és létrejött a kitermelés korlátozására irányuló megegyezés.

A megállapodásnak azonban számos buktatója lehet.

Az első egyből a kivitelezés.

Az OPEC tagjai a vállalt kitermelés-csökkentéseket saját maguk sem mindig veszik komolyan. A Goldman Sachs elemzői szerint az utolsó 17 alkalommal 1982-2009 között a papíron vállalt korlátozások általában 60%-os csökkentést jelentett a gyakorlatban.

Aztán ott vannak az oroszok, akik 0.3 millió hordóval kevesebbet termelnének naponta, de technikai okokra hivatkozva türelmet kértek, és nem szolgáltak részletekkel arra vonatkozóan, hogy hogyan és mikor kezdenek vágni. Ráadásul már korábban is előfordult, hogy hasonló megegyezésekhez sem tartották magukat.

rudecrude.jpg

 

A OPEC kartellen kívüli országok közül arra már most számítani lehet, hogy Mexikó, Brazília, Norvégia, Kanada, Kazahsztán növeli a kitermelést.

És ott van az Egyesült Államok.

Amikor az év korábbi részében 50 dollár közelébe emelkedett az olajár, Amerikában egyre több fúrótorony került beüzemelésre - elsősorban a nem konvencionális termelésben -, ha pedig innen tovább emelkednek még az árak, az ismét a termelés felfutását eredményezheti. - Portfolio.hu

A fúrótornyok száma már az év korábbi szakaszában emelkedett.

rigcount.jpg

Az amerikai nem konvencionális olajiparnak további lendületet adhat az új kormányzat. A pletykák szerint a fosszilis energiaforrásokat előnyben részesítő Trump a szabályozások lazítására készül, ami költséghatékonyabbá teheti a kitermelést.

A kínálat mellett figyelembe kell venni a kereslet alakulását is.

Semmi jele, hogy a Észak-Amerika vagy Európa jelentős gazdasági növekedést tudna produkálni a közeljövőben, és Kína körül is sok a kérdőjel.

10 évvel ezelőtt még attól retteghettünk, hogy mi lesz ha elfogy az olaj, manapság szó sem esik a kitermelés tetőzéséről. (Peak Oil)  Sőt, a Shell egyik fejese, Simon Henry néhány hete arról beszélt egy konferencián, hogy az olajkitermelés tetőzését meg fogja előzni az olajkereslet tetőzése, ami szerinte akár 5 éven belül bekövetkezhet.

Az OPEC annyit biztosan elért a megegyezéssel, hogy rövid idő alatt több mint 10%-kal felnyomták az olaj árát. A belső érdekellentétek, a bevételnövelés kényszere, a tartós túlkínálat, és a stagnáló kereslet azonban könnyen az olajkartell jelentőségének csökkenését és akár a széthullását is eredményezheti.

41 komment
Címkék: OPEC

A bejegyzés trackback címe:

https://alathatatlankez.blog.hu/api/trackback/id/tr3812015466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kreml propaganda osztály szófiai összekötő 2016.12.04. 04:53:26

A Soros háta mögött álló fináncoligarcha karvalytőke áskálódása ez, amellyel a balliberálisok a sikeres illiberális Oroszországot akarják tönkre tenni.
De ezt tovaris bircának kellett volna beírnia, aki ezért fegyelmit kap, hogy ahelyett hogy az ideológiai szilárdság szellemében, odafigyelne a megjelenő uszító balliberális blogokon megjelenő posztokra, lustálkodik.
Amennyiben hoz orvosi igazolást, hogy az esti Bratovan utcai gőzfürdős buliban felrepedt az ánusza, akkor a fegyelmitől eltekintünk.

VHB 2016.12.04. 06:52:50

Nekem hasznos lenne egy kis olajáremelkedés. Gyorsítaná a megtérülést a villanykocsira.

2016.12.04. 07:13:11

@VHB: 10 milliós (mínusz másfél támogatás) árú elektromos autó (pontosabban egy kis méretű konzervdoboz) és egy egyenértékű (de inkább sokkal nagyobb méretű és hatótávú) 5 milliós benzines vagy 6 milliós diesel autó árak mellett elég zöld-mérgezettnek kell lenni ahhoz, hogy megtérülésben bízzunk. Lévén az akkuk is tönkremennek 6-8-10 év alatt és akkor lehet cserélni 2-3 millióért.

Szóval majd akkor hiszem el, hogy az elektromos korba értünk, ha egy max fél órás töltéssel (bár még ez is kompromisszum, mert a tankolás 5 perc) elmegyek igénybevételtől és külső hőmérséklettől függetlenül legalább 500 km-t 4 személy és csomagokkal. Addig csak zöld yuppiek hóbortja az egész.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2016.12.04. 08:10:47

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: Ebben igazad van, csakhogy itt Európában jellemzően rövid utakat teszünk meg városon belül.

@Kreml propaganda osztály szófiai összekötő: Este birca bent volt az ügyeleten, de AIDS tesztet csináltatott.

Boka1 2016.12.04. 09:22:43

A fejlődés gyors lesz, mint anno a mobil telefonnál. A kőkorszaknak sem azért lett vége, mert elfogyott a kő.

dukeekud 2016.12.04. 09:27:40

A kurva annyukat ezeknek az eloskodo rohadekoknak. Fulladjanak bele, egyetlen csep olajat sem szabadna vennie, toluk a vilagnak.

VHB 2016.12.04. 09:39:56

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: Használtan jött, 2 évesen az új árának 35%-án. Szerintem nem lesz probléma. Az itteni új ára pedig alacsonyabb a magyar árnál és a támogatás is nagyobb. Első hónap tankolás nélkül megvolt és itthon sem kellett töltenem.

Kreml propaganda osztály bérszámfejtés 2016.12.04. 10:06:33

@Kreml propaganda osztály szófiai összekötő: Tovaris! Sem az ánusz repedést, sem az AIDS tesztet nem tekinthetem munkahelyi elfoglaltságnak. Ha Szófiában Putyin kép kiragasztgatása közben elverik, azt el tudom számolni munkahelyi balesetnek.

kuki123 2016.12.04. 10:26:57

@Boka1:
Nagyon jól látod

Az arab térség azért nyomatja az olajat mint az esztelen, mert azt még valaki megveszi.

Már kevés van nekik, max 20 évnyi nem több 2030-35-re elfogy mind náluk, tudják ezt ők nagyon is jól. Át is kell állniuk valami másra. üzlet, befektetések. Magukhoz képest durva elszegényedés jön.
Csak hogy az elektromos kocsik 5-10 éven belül már itt lesznek. így nem akarják megvárni, hogy rajtuk maradjon az eladhatatlan olaj.

Ezért nyomják 2012 óta fullon a kitermelést, hogy ne az amerikai és norvég olajat vegyék addig is.

jágör68 2016.12.04. 10:38:58

Már túl vagyunk a Peak Oil- on csak szólok.
A hagyományos, könnyen hozzáférhető olaj esetében ez 2006- 7 volt.
Az azóta palaolajjal és a kanadai olajhomok- projektekkel megtámogatott csúcsot is sikerült most már átlépnünk.
Nincs végtelen olajkészlet a Földön- pláne gazdaságosan (alacsony EROEI) kitermelhető- bármit állítanak is az okos közgazdászok, és a "szakértők".

jágör68 2016.12.04. 10:40:24

@kuki123:
Ja és honnan jön az elektromosság:
földgáz, szén, olaj égetéséből- még mindig, 85%- ban....
És nem is lehet lejönni róla.
Minden más állítás a sci- fi kategória.

dukeekud 2016.12.04. 12:32:27

@jágör68: Ugya mar. Mar 30-40 evvel ezelott teljesen atlehetett volna allitani a foldi energia termelest nap es szelenergiara, csak hat emberek butak, ostobak, es a rovidtavu profit mindent felulir. Az evszazdos hatalmi viszonyok erdekek erosebbek voltak, es siman megakadalyoztak barmi ilyesmi probalkozast. Nem mintha tul sok ilyen kezdemenyez lett volna, mert az emberek primitivek, es leszarjak a kornyezetuket, meg akkor is ha sajat eletuk mulhat rajta. Hamarabb elindulnak az olajert haboruzni, mint hogy szelturbinat epitsenek.

kuki123 2016.12.04. 12:42:22

@jágör68:
A klíma változás miatt a gazdag államok halál komolyan gondolják. 2030-ra be akarják szüntetni a dízel és a benzines kocsikat.
Rájöttek, hogy még is csak az atom lesz a jó megoldás, 3. 4. generációs tomerőművekkel és vastagon megtámogatott nap szél víz energiával.
És a gazdag államoknak van gázuk minimum 2100-ig.
Nem kell nekik az arab gáz, szállítás is nehézkesebb, veszélyesebb mint az olajé vagy a benziné.
Úgy hogy 15 év és vége lesz a mókának az araboknál.
Azért építettek az elmúlt 10-15 évben annyi ingatlant és vásárolták be magukat mindenhova a szaudiak is.
Próbálnak turizmust csinálni, de valójában senkinek nem kell a sivatagi homok meg a 40-50 fok árnyékban.
Úgyhogy ez nem a sci fi ez most történik

hu.wikipedia.org/wiki/Olajhozamcs%C3%BAcs

2016.12.04. 13:27:19

@VHB: Hát.... nem hiába adták két évesen az új ár 35%-án. Nem kívánom neked, hogy nálad romoljon el az akksi. 3 év múlva add el, akármennyire is megérte így! (Bár elég hihetetlen az ár, de lehetsz mondjuk rokoni kapcsolatban az eladóval, vagy mittoomén hogyan szerezted :-).

2016.12.04. 13:34:22

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Nem kell hosszú út. Elég egy 60-80 km-es ingázás.... télen fűteni is kell az az autót, és világítani is. A jelenlegi mondjuk150-180 km-esnek hazudott hatótáv mindjárt csak 60%, ha sok a megállás (én is tudom, hogy a fék visszatermel, de nem 100%-ot), ha meg fűteni/világítani kell, az még levesz vagy 30-at.

De ha az ingázást bírja is télen, akkor is gáz, ha mondjuk el akarsz menni nyaralni vagy kirándulni.
Egyrészt 4 személlyel, csomagokkal (klímával vagy fűtve) megint csak csökken a hatótáv, másrészt nyaralni vagy kirándulni viszont simán több száz km-es út is lehet jellemző, harmadrészt egy 10 milliós elektromosba nem fogsz beférni a családdal és csomagokkal.

Akkor kell egy másik autót is? Az egész már nem érte meg.... és akkor mág nem is beszéltem arról, hogy mennyiben kerül az akksi bele (milliók), ami 5 év után gyanítom cserés lesz, vagy legalábbis erősen csökken a kapacitása.

Gyerekcipőben van ez még, bár a jelenlegi fejlődést nézve, nem mondom, hogy 5 év múlva is ott lesz. De jelenleg én biztos nem vennék, pedig ha akarnék egyet megtehetném.

VHB 2016.12.04. 14:12:37

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: Semmi trükk nincs a dologban. A hozzád hasonló emberek nagyon félnek az elektromos autózástól másrészt nem is felel meg mindenkinek. Ez olyan értékvesztést generál, ami csak a luxusautókra jellemző. Itt egy példa:
ez három éves és 31k volt az új ára most 10-ért hirdetik.
r.ebay.com/K6ZTuE
Nekünk tökéletesen passzol a mindennapjainkhoz mert csak munkába járásra használjuk és helyi vásárlásokat bonyolítunk. Ha messzebb kell menni, akkor repülünk.
Akkuk egyelőre csak Arizonában és Nevadában vesztettek gyorsabban az életükből, de van több taxis cég, ahol napi 3x-4x villámtöltik a kocsikat és a legöregebb már 150ekm-en is túl van.
Az tudtad, hogy Priusnál már lehet cellánként cserélni a beteg akkut? Miért ne lehetne majd miénknél is? Ahogy szépen terjed a móka, úgy jönnek majd a megoldások is.
Tudod mi lesz a nagyon kemény? Amikor a penetráció eléri a 30% körüli értéket és az államnak fájni fog a jövedéki meg számos egyéb adó kiesése, ami jelenleg benne van benzinárban. Jó nyilván meg fogják oldani, emiatt nem izgulok, de jó érzés az, hogy jelenleg csak áfát fizetek az üzemanyagért, illetve most még azt sem mert ingyen töltök.

2016.12.04. 15:44:49

@VHB: Én nem félek tőle, csak az én használatom mellett abszolút nem látom a hasznát egyelőre. Ha neked jó, örülök neki. De szerintem egyelőre az a helyzet, hogy a népesség max 20%-ának jelenthet alternatívát, jellemzően azoknak, akik nagyvárosokban vagy azok környékén laknak és azoknak sem mindnek.

2016.12.04. 15:45:48

@fidesz maszop dk egykutya: Hát azt majd elhiszem, ha az éveket is melléteszed, nem csak a kilométert....

2016.12.04. 15:47:15

@VHB: "Ez olyan értékvesztést generál, ami csak a luxusautókra jellemző. Itt egy példa:"

Még annyit, hogy a luxusautók/prémium gyors értékvesztése sem véletlen. De mondom: ha neked OK, kiszámoltad, akkor használd egészséggel! Elhiszem, hogy létezik olyan használat, ahol kifizetődő lehet.

VHB 2016.12.04. 15:55:03

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: Jól van, nyugi írásban nem mennek át a hangsúlyok. Szóval a lényeg az, hogy nekünk megfelel és van még pár nagyvárosi-elővárosi használati mód, ahol kijön a matek. Ha nagyszülők vidéken laknak, nem oké. Ha gyakran mész 100km-nél távolabb, nem oké. Ha nem tudsz ingyen tölteni, nem oké. És ez a lista baromi hosszú. De ahogy fejlődik a technika egyre többek életébe fog passzolni. Viszont minél jobban elterjed úgy fog lassulni az értékvesztés és úgy fog megszűnni az ingyen töltés és úgy fognak szaporodni az egyéb adók.

2016.12.04. 16:12:31

@VHB: Az én hangsúlyaim sem mennek át írásban :-)
Egyébként egyetértek nagyjából.

dukeekud 2016.12.04. 16:31:15

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: "és akkor mág nem is beszéltem arról, hogy mennyiben kerül az akksi bele (milliók), ami 5 év után gyanítom cserés lesz, vagy legalábbis erősen csökken a kapacitása."

Marhasag. Atlagos hasznalat, mellett 15-20 evet a mai akkumlatorok is kibirnak.
Es mire a mostani akumlatorokat minimum 10 ev mulva cserelni fogjak, addigra az akkori akkumlatorok tized annyiba fognak kerulni, mint a mostaniak.

2016.12.04. 16:38:59

@fidesz maszop dk egykutya: Egy szóval nem mondtam. Viszont érdekelne, de látom nem csak politikai témában vagy ilyen fellengzős.

2016.12.04. 16:41:41

@dukeekud: A Totalcar-on nem ezt olvastam, de lehet, hogy ők tévednek.
Nem tudom milyen technológiájú akksik vannak az autókban, de ha a mobiltelefonokból meg laptopokból indulok ki, meg abból, hogy a használat jellege mennyire befolyásolja az akkuk élettartamát, akkor engem erősen meg kell győzni arról, hogy sokáig fognak működni az autós akksik.

Meg még annyit a dologhoz, hogy az elektromos autók elterjedtsége nem igazán támasztja alá a fenti érveket.... ha ilyen tökéletesen, akkor mégt van az, hogy alig van belőlük?

2016.12.04. 16:44:12

@dukeekud:

Korrekció:"nem igazán támasztja alá a fenti érveket.... ha ilyen tökéletesen, akkor mégt van az, hogy alig van belőlük?"

"nem igazán támasztja alá a fenti érveket.... ha ilyen tökéletesek, akkor miért van az, hogy alig van belőlük?"

2016.12.04. 16:44:48

@dukeekud:

Korrekció:"nem igazán támasztja alá a fenti érveket.... ha ilyen tökéletesen, akkor mégt van az, hogy alig van belőlük?"

"nem igazán támasztja alá a fenti érveket.... ha ilyen tökéletesek, akkor miért van az, hogy alig van belőlük?"

fidesz maszop dk egykutya 2016.12.04. 23:24:03

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: akkor tessék melléteszem az évek alatti kapacitáscsökkenést: 0-elhanyagolható. Az akksik még mindig a használattól használódnak el, és nem az idővel...

2016.12.05. 07:01:51

@fidesz maszop dk egykutya: Ok, akkor én is felteszem a kérdést: te is ennyire értesz hozzá? (csak azért mert semmiféle statisztikát vagy forrást nem tettél ide a kapacitás időbeli csökkenéséről, hanem beírtad a saját szubjektív véleményed.)

Amit én olvastam erről az ez:
totalcar.hu/magazin/kozelet/2016/11/21/most_mar_valoban_megeri_a_villanyauto/

Kiemelve az ide vágó rész:

"Sőt, pont ezért már 7-8 éves korában is nagyon nehezen lehetne eladni ezeket az autókat a várható közeli vég és az addigra erősen lecsökkent akkuteljesítmény miatt. (A 12 éves akkuélettartam is csak tippelt időtáv, hiszen még nem is léteztek olyan elektromos autók 12 éve, amelyek az aktuális lítium akkutechnológiát használják.)"

fidesz maszop dk egykutya 2016.12.05. 11:08:45

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: tudod az ilyeneknél azt számolják, hogy használják az autót, és ennyi idő alatt belement 2-300000 km... Egyébként az is csak egy tipp...
Keress forrást, én csak a tapasztalatokat tudom elmondani, idő csak akkor számít, ha hagyják mélykisülni az akksit.

2016.12.05. 12:14:52

@fidesz maszop dk egykutya: meg az össze-vissza töltögetés esetén például, amire pl. sokan nem figyelnek. Ezért adnak pl. csak 3-6 hónap garanciát a laptop aksikra, holott a gépet már 2-3 éves garival adják.

fidesz maszop dk egykutya 2016.12.05. 15:26:28

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: már rég nem ni-mh akksikat használnak. A li-ion akksiknak éppen hogy nem tesz rosszat az összevissza töltögetés, hanem csak a 100%-ra töltés, és a teljes lemerítés, de ezeket egy normálisabb töltésvezérlő már megelőzi.

Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft (törölt) 2016.12.05. 18:25:02

@fidesz maszop dk egykutya: Én ezt elfogadom, csak akkor nem értem, hogy a két hónapja várásolt laptopom megvételekor miért hívták fel a figyelmemet a szakszervizben a töltés jelentségére.

De mindegy is. Az aksi élettartama csak egy a jelentős számú negatív faktorból, amik az elektromos autó ellen szólnak. Persze vannak pozitív faktorok, de egyelőre kisebbségben. Legalábbis az átlag autós szempontjából.

fidesz maszop dk egykutya 2016.12.05. 21:05:04

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: azért mert a mélykisülés árt az akksiknak... Vagy mert egy "szakértő" arulja.
Mi is a más negatív faktor az elektromos autónál az akksi mellett? A karbantartást nem igénylő, kb örök életű hajtáslánc? Vagy a majdnem full nyomaték 1 rpm-től? Vagy a kuplung és sebességváltó hiánya? Vagy mi?

Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft (törölt) 2016.12.06. 07:02:11

@fidesz maszop dk egykutya:

Az aksit hagyjuk, elfogadom, amit mondasz.
A többi negatív faktor:

- kurva magas ár (két új benzines, vagy 1,7 db diesel közepes kombi jön ki egy elektromos árából)
- gyors értékvesztés
- gyorstöltő infrastruktúra hiánya
- rövid hatótáv
- még rövidebb hatótáv télen

Nagyjából ennyi.

fidesz maszop dk egykutya 2016.12.06. 10:19:39

@Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft: ez még mindig csak az akksi, kb minden amit írtál az akksiból jön.
Gyorstöltő re nincs szükség, csak hosszabb utazásoknál.
Gyors értékvesztés úgy általában jellemző az autókra, kihoztad a szalonból, már 50% veszteség.

A magas árhoz meg nem árt hozzá számolni a hagyományos motoros 100 éves tákolmányok évi jó esetben csak 100 ezres pátyolgatási költségeit.

Singer Varrógépértékesítő és orosz kémhálózat Kft (törölt) 2016.12.06. 13:16:33

@fidesz maszop dk egykutya:

"ez még mindig csak az akksi, kb minden amit írtál az akksiból jön."

Úgy értettem, hogy hagyjuk az akksi élettartamát. Elnézést, tényleg kicsit pongyolán fogalmaztam.

"Gyorstöltő re nincs szükség, csak hosszabb utazásoknál."

Hát attól függ mi a hosszabb utazás. Nekem egy Budapest oda vissza egy nap alatt (400 km) nem olyan hosszú, de a legtöbb elektromossal (sőt talán egyikkel sem autópályatempó mellett) ezt nem csinálod meg egy töltéssel még nyáron sem. Télen meg kettővel sem. Az meg kurvára nem pálya, hogy várok kétszer 6-8 órát a töltögetésre (még a kétszer félóra gyorstöltés sem pálya).

"Gyors értékvesztés úgy általában jellemző az autókra, kihoztad a szalonból, már 50% veszteség."

Aham.... akkor szerintem vennem kellene egy A6-os Audit kéthetesen 8 millióért. Szerinted sikerül?
Gondolom 5%-ot akartál írni, mert az igaz lehet.

Az elektromos autóknak nagyobb az értékvesztése, mint a hagyományosé. Keress rá külföldi használtautós oldalon az árakra! Nézd meg a @VHB nevű fenti kolléga két évesen az új ár 35 %-ért kapott egyet állítása szerint protekció nélkül. De még ha %-osan annyi is lenne, mint a normálé, a lényegesed magasabb ár miatt lényegesen több lesz. Milliókkal.

"A magas árhoz meg nem árt hozzá számolni a hagyományos motoros 100 éves tákolmányok évi jó esetben csak 100 ezres pátyolgatási költségeit. "

Igen. Kb 60.000-70.000 egy időszakos szerviz (évente vagy 30.000 km-enként), ahol olajat és szűrőt kell cserélni (klíma, pollen az elektromosba is kell). A fék meg kopik az elektromoson is, ahogy a gumi is, ahogy az égők is kiégnek. Az összes többi meghibásodás garanciális 4, de van ahol 7 évig (pl KIA), beleértve a kuplungot (kettős tömegű lendkerék) is. Direkt rákérdeztem mikor vettem az autóm.

Akkor nézzük a számokat:

4 év alatt 60.000 X 4 = 240.000 Ft-ba kerül a szerviz, ha mondjuk 30.000-t mentél évente.
Az elektromos autó meg 4-4.5 millióval többe kerül, mint a diesel. Vond le a csak a 4-ből a szervizt, akkor marad 3760000 Ft. Na ebből az összegből, megteszek 400 Ft-os (nem ennyi, de legyen ennyi) üzemanyagárral és 6 literes (az sem annyi, hanem kevesebb de legyen ennyi) fogyasztéssal számolva kb. 156.000 km-t. És az elektromos autót sem fogják ingyen tölteni mindenhol. Ha otthon töltöd fizetsz az áramért, ha az ingyenes töltőnél töltöd, akkor sorban állsz (ha most nem, az elterjedéssel párhuzamosan egyre többet), az ingyenes töltő szintén meg fog szűnni az autók elterjedésével, mert ki fogja Paksot azért üzemeltetni, hogy más ingyen autózzon... stb.stb.
Az elterjedéssel továbbá megoldja az állam azt is, hogy jövedéki adót vágjon hozzád, mert hogy képzeled, hogy nem fizetsz adót, mikor mozogsz.

Vagy nézzük máshogy: 4 év után ott tartunk, hogy az 5 milliós autó bukott mondjuk 2,5-et az értékéből az elektromos meg bukott 4,25-öt. (jóindulatúan ugyanakkora 50 százalékos értékvesztéssel számolva, ez sem ennyi az elektromosnál, hanem több, de legyen ennyi).
Ez is 1,75 millió különbség.

Nem mondom, hogy 5-10 év múlva nem lesz jobb a helyzet, de nekem úgy tűnik, hogy egyelőre több a bukó vele, mint a nyereség, de ha ez szerinted akkora üzlet, akkor rohanj és vegyél egyet gyorsan! Engem nem zavar, ha jól érzed magad, de jómagam egyelőre maradnék a régi bevált technológiánál.

fidesz maszop dk egykutya 2016.12.06. 15:15:30

"Gondolom 5%-ot akartál írni, mert az igaz lehet." 5%? HAHA! AZ jó lenne. De jó lesz az 50%-nak is.

"Az meg kurvára nem pálya, hogy várok kétszer 6-8 órát a töltögetésre (még a kétszer félóra gyorstöltés sem pálya)."

Nem? Azért mész 200 km-et hogy megállás nélkül visszagyere? Az mire jó? Egyébként van 500-as elektromos autó is, akkor olyan kell neked.

"Az elektromos autóknak nagyobb az értékvesztése, mint a hagyományosé." jó lenne ha így lenne, akkor ócsóért vennék. De nem.

"Igen. Kb 60.000-70.000 egy időszakos szerviz (évente vagy 30.000 km-enként), ahol olajat és szűrőt kell cserélni (klíma, pollen az elektromosba is kell). A fék meg kopik az elektromoson is, ahogy a gumi is, ahogy az égők is kiégnek."
Kifelejtettél párat, pl szelephézag állítás, gyertyacsere, vagy garancia után a szétrepülő turbok, darabokra hulló váltó, kettős tömegű lendkerék, szétmenő főtengelycsapágy, stb. És dízelnél még több gond.
A fék speciel nem kopik az elektromosnál, mert csak vész esetén van használva, normál üzemben villanyfékezés van.

"de van ahol 7 évig (pl KIA), beleértve a kuplungot (kettős tömegű lendkerék) is" nem, éppen hogy NINCS beleértve még az üzemszerű kopás sem: "A garancia alól kivételt képez a kopó-forgó alkatrészek (pl. gumiabroncsok, a fékbetétek vagy a tengelykapcsoló-betétek, stb.) üzemszerű használatból eredő kopása, elhasználódása." Ráadásul ez is max 150 ezer kilométerig érvényes.
www.kia.com/hu/szerviz/7evgarancia/
süti beállítások módosítása