Budapesten számtalan izgalmas dolog van amiért a külföldi turistáknak érdemes hazánkba látogatni. A múzeumok és építészeti remekművek mellett, egy egész iparág épült a gyanútlan turisták kiszolgálására, a taxisoktól kezdve a külföldieknek fentartott külön árlistával operáló éttermeken keresztül, a nyelvtudás hiányában kézzel, lábbal, és orálisan kommunikáló kurvák*g.
Azonban fővárosunknak van egy egyedülálló adottsága amire nem helyezünk megfelelő hangsúlyt.
Közlekedési múzeumok a világ minden pontján vannak, ahol megcsodálhatjuk azokat a járműveket amelyekkel évtizedekkel ezelőtt közlekedtek az ősemberek. Ezzel szemben Budapesten nem csak bámulhatjuk őket, fel is ülhetünk rájuk. Igazából nincs is nagyon más választási lehetőség ha tömegben szeretnénk közlekedni.
A budapesti közlekedési infarktus-túra a természetes lepusztulástól, a korhű rozsdától eltekintve, az átadásától kezdve egyedülállóan érintetlen. Lassan az UNESCO világörökségi listájára is felkerülhetne.
Néhány ügyes marketingessel viszont előnyt lehetne ebből kovácsolni, és megnyithatnánk a nagyközönség előtt világ első szabadtéri közlekedési múzeumát, a Budapestet. Nagy befektetésre nincs szükség, az ellenőrök kaphatnának a régi helyett egy új, teremőr karszalagot, a BKK pedig menetjegyekre rányomtathatná, hogy múzemi belépő. Ennyi.
Az igazi kuriózum természetesen az 1976-ban átadott 3-as metró, amit a külföldieknek simán időutazásként lehetne népszerűsíteni. Bár hazudnék ha azt mondanám, hogy ezen a vonalon nem történtek változások. 15 évvel ezelőtt ha kigyulladt egy metrószerelvény, abból hír lett, manapság viszont annak van hírértéke, ha egy napon keresztül nem füstöl semmi. A budapestiek életének szerves részévé vált a pótlóbusz.
Ezzel kapcsolatban meg is jelent egy hír tegnap:
“A Magyar Idők idézi a Metróért Egyesület elnökét, Bíró Endrét, aki kijelentette a lapnak, tény, hogy önmagában a metró műszaki állapota már nem biztosítja a biztonságos közlekedést, az ott dolgozó emberek felelősségteljes munkája által tartható fenn a forgalom.” - Metróért Egyesület: tény, hogy az 3-as metró önmagában már nem biztonságos - HVG
Dolgozók nélkül kevés közlekedési eszköz biztonságos. Például egy repülőút a pilóták, a légiforgalmi irányítók, és a bőrönddobálók nélkül - akiknek az a dolga, hogy lenyúlják a cuccaid - nem hangzik rizikómentesnek. És ha már jártál a Liszt Ferencen akkor biztosan láttad azokat a régi repülőket amelyek a kijárat közelében vannak kiállítva. A 3-as metrón utazni körülbelül olyan mintha azokkal a gépekkel repülnél Havannába.
Azonban Bíró Endre optimista:
“Nincs közvetlen életveszély – nyilatkozta több fórumon is a 3-as metró műszaki állapota kapcsán a Metróért Egyesület elnöke. Bíró Endre tudomása szerint jelenleg közvetlen biztonságot veszélyeztető tényező nincs.” - Nincs életveszélyes szakasz a 3-as metrón - Magyar Idők
Bocsánat, de én közvetetten sem szeretnék tömegközlekdéssel menni az utolsó utamra, még akkor sem, ha a metróhalállal esetleg megspórolhatnám a szeretteimnek a hamvasztás költségeit. Bíró Endrének állítólag nincs tudomása közvetlen biztonsági kockázatokról. De még ha lenne is hülye lenne elmesélni, mert akiknek eddig tudomásuk volt és a nyilvánosság elé álltak, azok egyszerűen eltűntek.
Nem vagyok szakértő, de a kora, a szine, és a hangja alapján szerintem nem biztonságosak a metrókocsik, viszont jó hír, hogy lassan megérkeznek a szerelvények, amelyeket Moszkvában festettek át. Addig is aki teheti kerüljön Felcs*t felé, állítólag ott a tömegközlekedéssel minden rendben, a turisták pedig nagyobb biztonságban lesznek ha taxiba ülnek.
Ja, nem.