A Láthatatlan Kéz

Magyarországon új értelmet nyert az időutazás

2016. november 04. 08:31 - zékovács

Budapesten számtalan izgalmas dolog van amiért a külföldi turistáknak érdemes hazánkba látogatni. A múzeumok és építészeti remekművek mellett, egy egész iparág épült a gyanútlan turisták kiszolgálására, a taxisoktól kezdve a külföldieknek fentartott külön árlistával operáló éttermeken keresztül, a nyelvtudás hiányában kézzel, lábbal, és orálisan kommunikáló kurvák*g.

Azonban fővárosunknak van egy egyedülálló adottsága amire nem helyezünk megfelelő hangsúlyt.

Közlekedési múzeumok a világ minden pontján vannak, ahol megcsodálhatjuk azokat a járműveket amelyekkel évtizedekkel ezelőtt közlekedtek az ősemberek. Ezzel szemben Budapesten nem csak bámulhatjuk őket, fel is ülhetünk rájuk. Igazából nincs is nagyon más választási lehetőség ha tömegben szeretnénk közlekedni.

A budapesti közlekedési infarktus-túra a természetes lepusztulástól, a korhű rozsdától eltekintve, az átadásától kezdve egyedülállóan érintetlen. Lassan az UNESCO világörökségi listájára is felkerülhetne.

 

m3.jpg

kép forrása:üzenőfüzet blog

Néhány ügyes marketingessel viszont előnyt lehetne ebből kovácsolni, és megnyithatnánk a nagyközönség előtt világ első szabadtéri közlekedési múzeumát, a Budapestet. Nagy befektetésre nincs szükség, az ellenőrök kaphatnának a régi helyett egy új, teremőr karszalagot, a BKK pedig menetjegyekre rányomtathatná, hogy múzemi belépő. Ennyi.

Az igazi kuriózum természetesen az 1976-ban átadott 3-as metró, amit a külföldieknek simán időutazásként lehetne népszerűsíteni. Bár hazudnék ha azt mondanám, hogy ezen a vonalon nem történtek változások. 15 évvel ezelőtt ha kigyulladt egy metrószerelvény, abból hír lett, manapság viszont annak van hírértéke, ha egy napon keresztül nem füstöl semmi. A budapestiek életének szerves részévé vált a pótlóbusz.

 

Ezzel kapcsolatban meg is jelent egy hír tegnap:

“A Magyar Idők idézi a Metróért Egyesület elnökét, Bíró Endrét, aki kijelentette a lapnak, tény, hogy önmagában a metró műszaki állapota már nem biztosítja a biztonságos közlekedést, az ott dolgozó emberek felelősségteljes munkája által tartható fenn a forgalom.” - Metróért Egyesület: tény, hogy az 3-as metró önmagában már nem biztonságos - HVG

 

Dolgozók nélkül kevés közlekedési eszköz biztonságos. Például egy repülőút a pilóták, a légiforgalmi irányítók, és a bőrönddobálók nélkül - akiknek az a dolga, hogy lenyúlják a cuccaid - nem hangzik rizikómentesnek. És ha már jártál a Liszt Ferencen akkor biztosan láttad azokat a régi repülőket amelyek a kijárat közelében vannak kiállítva. A 3-as metrón utazni körülbelül olyan mintha azokkal a gépekkel repülnél Havannába.

 

Azonban Bíró Endre optimista:

“Nincs közvetlen életveszély – nyilatkozta több fórumon is a 3-as metró műszaki állapota kapcsán a Metróért Egyesület elnöke. Bíró Endre tudomása szerint jelenleg közvetlen biztonságot veszélyeztető tényező nincs.”  - Nincs életveszélyes szakasz a 3-as metrón - Magyar Idők

 

Bocsánat, de én közvetetten sem szeretnék tömegközlekdéssel menni az utolsó utamra, még akkor sem, ha a metróhalállal esetleg megspórolhatnám a szeretteimnek a hamvasztás költségeit. Bíró Endrének állítólag nincs tudomása közvetlen biztonsági kockázatokról. De még ha lenne is hülye lenne elmesélni, mert akiknek eddig tudomásuk volt és a nyilvánosság elé álltak, azok egyszerűen eltűntek.

Nem vagyok szakértő, de a kora, a szine, és a hangja alapján szerintem nem biztonságosak a metrókocsik, viszont jó hír, hogy lassan megérkeznek a szerelvények, amelyeket Moszkvában festettek át. Addig is aki teheti kerüljön Felcs*t felé, állítólag ott a tömegközlekedéssel minden rendben, a turisták pedig nagyobb biztonságban lesznek ha taxiba ülnek.

Ja, nem.

 

 

 

4 komment
Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://alathatatlankez.blog.hu/api/trackback/id/tr9611927935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shaja 2016.11.04. 10:47:57

Ez pontosan így van. Kb. 10 évvel ezelőtt kijöttem a retró-metróból, az Örs Vezér Terénél lévő buszpályaudvarra, vissza az időben 30 évet! Amúgy van értelme régi járműveket is forgalomban hagyni, HA azok rendesen karban vannak tartva. Jó példa erre München, ahol a 40 éves, de a legújabb metrókocsik egyszerre futnak.

poteka 2016.11.04. 18:58:02

Kb. 20 évvel ezelőtt a 19-es villamossal jártam középiskolába. A jellegzetes visítással megérkező UV-ra a Lánchídnál felszállt néhány angol turista. Csillogó szemekkel és elvarázsolva csodálták a fa enteriőrt, a tekerős ablakot, a manuális lyukasztót (meg kellett mutatni, hogy nem elég bedugni a jegyet, meg is kell húzni) és a berregő hangját. Áldották a szerencséjüket, hogy pont egy nosztalgiajáratot fogtak ki. Aztán a Gellért térnél szembejött egy ugyanilyen, majd még kettő, illetve felzárkózott mögénk a Pestről jövő 47-es is. Hamar kirakták fejben, hogy ez itt a normál ügymenet. Azóta szintén kb. 50 éves villamosok járnak arra. 2050 körül valószínűleg a hannoveri kocsiknak fognak a csodájára járni.

midnight coder 2016.11.04. 19:28:35

Na igen. A metró még hagyján, ennél sokkal gázosabbak a BKV Ikarus buszai. És persze az újabb buszok, amiket nagyon okos vezetőink légkondi nélkül rendeltek meg. Azt kívánom nekik, hogy augusztusban ott rendezzék be az irodájukat az egyik ócska Ikarus hátsó ülésén, körbevéve őket pár erősen illatozó hajléktalannal.

Amúgy nem mintha a metró felújítással annyira nagyon jól jártunk volna: a kettes metró megállói a felújítás után sokkal rondábbak lettek mint előtte voltak - régebben minden állomásnak volt valami jellegzetessége, most meg mindegyik egyformán ocsmány.

midnight coder 2016.11.04. 19:31:36

A másik ami nagyon tetszik egyébként, hogy a BKV újabb buszait szemlátomást nem a budapesti útviszonyokra tervezték - szerintem valahonnan inkább az oroszoktól kellett volna buszt rendelni: amelyik busz a tajgán elboldogul, az esetleg Budapest kátyúit akár hosszabb távon is túlélheti. Ráadásul a sofőrök nagyjából szarnak arra, hogy ezek a buszok nem terepre lettek tervezve, így aztán szegény buszok néha akkorát csattannak egy-egy kátyúban mint ha legalábbis szakadékban landoltak volna. Szerintem a legtöbb nemigen fogja addig húzni mint az Ikarusok...
süti beállítások módosítása